Kryzysy, wyzwania, rozwiązania. POLAGRA w centrum branżyTysiące zwiedzających, setki rozmów biznesowych, dziesiątki gości w prelekcjach i panelach dyskusyjnych, do tego konkursy, pokazy i warsztaty oraz – tradycyjne Złote Medale Grupy MTP – wyróżniające najlepsze produkty. Po trudnych latach, tegoroczna POLAGRA odzyskała dawny blask. To nie koniec dobrych wiadomości. W przyszłym roku targi czeka poważna zmiana.Przez trzy dni, 26–28 września 2022 r., Międzynarodowe
Targi Poznańskie zmieniły się w centrum branży spożywczej i sektora HoReCa.
Czego poszukiwali zwiedzający? Przede wszystkim optymalnych rozwiązań, urządzeń
i produktów, które pozwalają rozwijać działalność, ale też przetrwać trudne
czasy.
Kryzys
u bram
– Sprawdza nam się stare chińskie przekleństwo: obyś żył
w ciekawych czasach. Jedni w obliczu kryzysu mogą się załamać, inni dostrzegą w
nim szansę. Polagra jest po to, by przedsiębiorcy znaleźli nowe rozwiązania i
wyszli z kryzysu silniejsi. Wtedy za kilka lat staniemy się bardziej efektywni
i będziemy odnosić sukcesy – mówił na otwarciu targów POLAGRA prezes zarządu
Grupy MTP Tomasz Kobierski.
W ostatnich miesiącach słowo „kryzys” pojawia się w
kontekście branży spożywczej nad wyraz często. Jak mówił, właśnie dlatego
spotykamy się na targach, żeby się poznać i wspólnie poszukiwać rozwiązań,
również technologicznych.
Stała
i pewna jakość
Te rozwiązania i technologie oferowało ponad 140
wystawców, których stoiska zostały zlokalizowane w strefach Food, Foodtech i
Horeca. To na nich prezentowali setki narzędzi, maszyn i technologii. To na
nich rozmawiali ze swoimi aktualnymi i potencjalnymi klientami.
Kilkadziesiąt produktów zostało – tradycyjnie już –
nagrodzonych Złotym Medalem Grupy MTP. Sąd Konkursowy zdecydował o przyznaniu
21 medali dla produktów prezentowanych w Salonie Food oraz dziewięciu w Salonie
Foodtech. Przyznano również dodatkowy Złoty Medal Potwierdzona Jakość.
Swojego wyboru dokonali też konsumenci. Laureatów
konkursu Złoty Medal Wybór Konsumentów poznaliśmy pierwszego dnia POLAGRY, a
przedstawiciele zwycięzców odebrali na scenie statuetki i dyplomy.
Symbolem jakości produktów spożywczych pomagającym
konsumentom w dokonaniu wyboru jest też znak „Poznaj Dobrą Żywność”, nadawany
przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uroczyste wręczenie odbyło się
pierwszego dnia targów POLAGRA.
W gali zorganizowanej przez resort rolnictwa
uczestniczyli przedstawiciele zarządu Grupy MTP oraz – w roli gospodarza –
sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski.
Wiceminister gościł na POLAGRZE w sumie dwa dni. Brał m.in. udział w ceremonii
otwarcia, poprzedzonej konferencją prasową. Ta objęła tematykę systemu
produkcji polskiej żywności, który należy do najnowocześniejszych w Europie.
Jak zwrócili uwagę jej uczestnicy, przez lata Polska bardzo dobrze wykorzystała
możliwości rozwoju, choćby te wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej.
W
poszukiwaniu rozwiązań
Wiceminister otworzył też – razem z przedstawicielami
zarządu Grupy MTP – kongres Polagra Export Meeting, na którym poruszono
zagadnienia eksportu polskie żywności na rynki zagraniczne.
Wraz z prezesem Tomaszem Kobierskim i ekspertami
zaproszonymi przez Związek Polskie Mięso był też gościem konferencji „Fuel for
Life”. Jej tematyka objęła m.in. ograniczenia, bariery w hodowli i eksporcie
mięsa oraz rozwiązania skrojone na trudne czasy.
Nic dziwnego, że konferencja „Branża spożywcza.
Strategie na trudne i niepewne czasy” organizowana – po raz pierwszy na targach
POLAGRA – przez redakcję Wiadomości Handlowych również przyciągnęła liczną publiczność.
Producenci żywności, przedstawiciele organizacji branży spożywczej i sektora
mlecznego rozmawiali na niej o możliwych scenariuszach na kolejne miesiące i
sposobach radzenia sobie w dobie wojny, kryzysu energetycznego i surowcowego.
Nowością była debata i prelekcje dotyczące systemu
kaucyjnego i rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Ten temat poruszono
też podczas eksperckiego, prawniczego szkolenia obejmującego zagadnienia
znakowania opakowań. Wydarzenie również cieszyło
się sporą popularnością wśród zwiedzających.
Mistrzowie
(nie tylko) kuchni
Po trzech latach przerwy wrócił finał Kulinarnego
Pucharu Polski. Właścicieli restauracji, lokali gastronomicznych, lodziarni,
cukierni i pracowników sektora HoReCa nagrodzono na scenie POLAGRY podczas
wręczenia nagród w ogólnopolskim plebiscycie „Mistrzowie Smaku” organizowanym
przez Polska Press Grupa. Szefowie kuchni przez trzy dni uczestniczyli w
warsztatach Chefs Academy, a wszyscy chętni mogli przyjrzeć się pokazowi
gotowania w wykonaniu Wojciecha Harapkiewicza i Joanny Brodzik.
Dwanaścioro uczestników przez dwa dni rywalizowało w
Ogólnopolskim Konkursie dla Piekarzy Master Baker, a piekarze dzieli się swoją
wiedzą również podczas Forum Piekarskiego Zdrowe Pieczywo.
Zmiany,
zmiany, zmiany…
Prace na przyszłoroczną edycją targów POLAGRA już się
zaczęły. Zapowiadają się w niej istotne zmiany. Przede wszystkim nastąpi silny
zwrot w stronę żywności ekologicznej i organicznej. – Mamy świadomość nadal
rosnącego potencjału tego segmentu rynku spożywczego i wiemy, jak go
wykorzystać – zapowiada Dariusz Wawrzyniak, dyrektor grupy produktów Grupy MTP.
– Nie zapominamy oczywiście o naszych tegorocznych wystawcach i zwiedzających.
Rozmowy z nimi podczas tegorocznej POLAGRY były bardzo pouczające, a przede
wszystkim owocne. Już dziś zapraszamy ich, potencjalnych klientów i wszystkich
zwiedzających na wrzesień 2023 – podsumowuje.
Zmiana numer dwa ma charakter organizacyjny, ale
przyniesie też korzyści dla potencjalnych wystawców. Przyszłoroczną POLAGRĘ
zaplanowano na 27–29 września. Odbędzie się więc w środę, czwartek i piątek.
Ostatni dzień będzie jednocześnie pierwszym Smaków Regionów.
Więcej informacji: www.polagra.pl.