Znakowanie owoców i warzyw - nowe przepisy dla handlowcówWystawiając świeże owoce i warzywa na sprzedaż, należy stosować obowiązujące unijne i krajowe akty prawne dotyczące znakowania żywności. Od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące owoców i warzyw oraz niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów.Nowe przepisy
- Rozporządzenie
Delegowane Komisji (UE) 2023/2429 z dnia 17 sierpnia 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących sektora owoców i
warzyw, niektórych przetworów owocowych i warzywnych oraz sektora
bananów oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1666/1999 oraz
rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 i (UE) nr 1333/2011.
- Rozporządzenie
Wykonawcze Komisji (UE) 2023/2430 z dnia 17 sierpnia 2023 r.
ustanawiające przepisy dotyczące kontroli zgodności norm handlowych w
odniesieniu do sektora owoców i warzyw, niektórych przetworów owocowych i
warzywnych oraz sektora bananów.
Warto zwrócić szczególną uwagę na restrykcyjne przepisy dotyczące znakowania na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi końcowemu.
W preambule rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429 podkreślono, że:
- Szczegółowe informacje wymagane zgodnie z normami handlowymi powinny być wyraźnie widoczne na opakowaniu lub etykiecie.
Aby zapobiec oszustwom i wprowadzaniu konsumentów w błąd, należy
zapewnić konsumentom dostęp do szczegółowych informacji wymaganych
zgodnie z normami handlowymi zanim dokonają zakupu; dotyczy to także
sprzedaży na odległość, która – jak pokazuje doświadczenie – stwarza
ryzyko oszustw i pozbawienia konsumentów ochrony zapewnianej przez normy
(pkt 15).
- Aby
uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd w odniesieniu do klasy,
szczegółowe informacje wymagane na etapie sprzedaży detalicznej nie
powinny zawierać takich określeń jak „najwyższa jakość”, „premium” lub
podobnych sformułowań, które nie są uregulowane jako określenia
rzeczywistej jakości produktu; nie wyklucza to możliwości podania innych
informacji, takich jak „transport lotniczy” lub podobnych informacji
faktycznych, które nie wprowadzają konsumenta w błąd (pkt 16).
- Aby
uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd co do pochodzenia produktów,
oznaczenie państwa pochodzenia powinno być lepiej widoczne niż
oznaczenie państwa, w którym produkt zapakowano (pkt 17).
Zgodnie z
art. 7 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429
dotyczącym przekazywania szczegółowych informacji na etapie sprzedaży
detalicznej:
„Na
etapie sprzedaży detalicznej szczegółowe informacje wymagane na mocy
niniejszego rozporządzenia są czytelne i dobrze widoczne. Produkty mogą
być wystawione na sprzedaż, pod warunkiem, że detalista umieści w
widocznym miejscu w pobliżu produktu czytelne, szczegółowe informacje
dotyczące państwa pochodzenia oraz, w stosownych przypadkach, klasy
produktu, jego wielkości, odmiany lub typu handlowego w sposób
pozwalający uniknąć wprowadzenia konsumenta w błąd.
Uwzględnianie
dodatkowych określeń sugerujących lepszą/wyższą jakość jest zabronione.
W szczególności etykieta nie może zawierać żadnego określenia jakości, z
wyjątkiem informacji określonych w wymogu dotyczącym oznakowania
określonym w załączniku I.
W
przypadku wskazania państwa, w którym znajduje się pakujący lub
wysyłający, lub gdy wskazana odmiana przywołuje miejsce, litery, którymi
zapisuje się państwo pochodzenia, są większe i bardziej widoczne niż
litery, którymi zapisuje się państwo, w którym znajduje się pakujący
i/lub wysyłający oraz odmianę, jeżeli są różne”.
Zgodnie z
wymaganiami norm handlowych znajdujących się w załączniku I
rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429, w oznakowaniu
produktów objętych ogólną i szczegółową normą handlową, na każdym
opakowaniu, w tym na opakowaniu detalicznym, powinny być umieszone
informacje, tj.:
- nazwa i adres pakującego lub wysyłającego (np. ulica/miasto/region/kod pocztowy i państwo, jeśli różne od państwa pochodzenia),
- pełna nazwa państwa pochodzenia.
Natomiast w przypadku produktów objętych szczegółową normą handlową, należy dodatkowo również umieścić informacje dotyczące:
- nazwy produktu jeśli produkt nie jest widoczny z zewnątrz,
- klasy jakości,
- nazwy odmiany (w zależności od wymagań danej normy szczegółowej),
- wielkości
lub, w przypadku owoców pakowanych w rzędach i warstwach, liczby sztuk
(w zależności od wymagań danej normy szczegółowej)
Wystawiając
świeże owoce i warzywa na sprzedaż od 1 stycznia 2025 roku należy
stosować obowiązujące unijne i krajowe akty prawne dotyczące znakowania
żywności.
Należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011[1]
„etykieta” oznacza jakąkolwiek metkę, znak firmowy, znak handlowy,
ilustrację lub inny opis pisany, drukowany, tłoczony, odbity lub w inny
sposób naniesiony na opakowanie lub pojemnik z żywnością lub załączony
do opakowania lub pojemnika z żywnością.
Zgodnie z
powyższą definicją, etykieta nie dotyczy wyłącznie szczegółowych
informacji wymaganych na etapie sprzedaży detalicznej owoców i warzyw,
ale odnosi się również do znaków handlowych i firmowych.
Jak
wskazano w przytoczonych powyżej przepisach „w szczególności etykieta
nie może zawierać żadnego określenia jakości, z wyjątkiem informacji
określonych w wymogu dotyczącym oznakowania określonym
w załączniku I”. Dopuszczalnym określeniem jakości ustalonym w wymogu
dotyczącym znakowania jest klasa jakości dla produktów objętych
szczegółowymi normami handlowymi (np. klasa ekstra, klasa I, klasa II).
Zapewnienie zgodności oznakowania środka spożywczego w
sposób rzetelny i nie budzący wątpliwości konsumentów, zgodnie z
wymaganiami prawa leży w gestii przedsiębiorców ponoszących
odpowiedzialność za wprowadzoną do obrotu żywność.
Pełna treść nowych przepisów: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html.
Źródło: GIJHARS
pełna lista aktualności
|