ul. Gizów 6, 01-249 Warszawa
Telefony Sekretariat – (22) 634 0668 Dział prawny i faks – (22) 634 0667 sekretariat@skp.pl www.skp.pl/
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (SKP) zostało założone w marcu 1995 roku, a za cel stawia sobie rozwijanie świadomości konsumentów w zakresie posiadanego przez nich prawa do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, informacji, edukacji i reprezentacji, jak również ochrony ich interesów ekonomicznych i prawnych.
W Polsce najważniejszym partnerem dla Stowarzyszenia Konsumentów Polskich jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK); przedstawiciele Stowarzyszenia pracują m. in. w Radzie ds. Dobrych Praktyk Gospodarczych, Radzie Arbitra Bankowego czy Radzie przy Rzeczniku Ubezpieczonych,
Stowarzyszenie jest grupą ekspercką, a nie organizacją o masowym członkostwie, nie tworzy oddziałów terenowych, ściśle współpracuje natomiast z powiatowymi (miejskimi) rzecznikami konsumentów.
Zadaniami Stowarzyszenia są:
- dostarczanie konsumentom informacji w postaci różnego rodzaju ulotek, broszur, prezentacji w mediach;
- wpływanie na system prawnej ochrony konsumentów poprzez analizy istniejącego ustawodawstwa, poradnictwo prawne, udział w dyskusjach dotyczących systemu prawnego i inne;
- zmiana stosunków pomiędzy konsumentami a profesjonalistami poprzez zachęcanie do tworzenia dobrowolnych kodeksów postępowania, czy organizację szkoleń dla sprzedawców.
Stowarzyszenie:
- Przeprowadza własne badania towarów i usług, bądź zleca ich wykonanie niezależnym placówkom;
- Przeprowadza badania rynku;
- Opracowuje materiały edukacyjne i informacyjne;
- Upowszechnia wiedzę o prawach konsumentów;
- Występuje w obronie konsumentów przed władzami i organami wymiaru sprawiedliwości.
|