Rada
Regulamin Pracy Rady
§ 1.
- Regulamin określa zasady działania Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Sektor żywności wysokiej jakości, dalej jako: „Rada”.
- Zadania i obsługa
Rady będą realizowane przez Polską
Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców, dalej jako: „PFPŻ” oraz
Partnerów, do których zaliczamy:
1) Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego z siedzibą w Warszawie, dalej jako: „SGGW”;
2) Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, dalej jako: „UPEMI”;
3) Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych, dalej jako: „FBZPR”.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Grupie Inicjatywnej – oznacza to grupę osób, w skład której wchodzą: przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przedstawiciel PFPŻ ZP oraz po jednym przedstawicielu podmiotów, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1-3, która odpowiada za przygotowanie propozycji składu Rady oraz przygotowanie niniejszego regulaminu;
- Agencji – oznacza to Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. 2019 r. poz. 310, z późn. zm.);
- Grupie Monitorującej – oznacza to grupę osób, w skład której wchodzi: Animator, Kierownik Projektu[1], Sekretarz, eksperci prowadzący grupy robocze, ekspert ds. kontaktów z partnerami społecznymi;
- Sektorze – oznacza sektor żywności wysokiej jakości zgodnie z definicją Krajowe Inteligentne Specjalizacje;
- SBKL (lub BBKL) – oznacza skrót od Sektorowe Badanie Bilans Kapitału Ludzkiego (lub odpowiednio Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego).
§ 3.
- Regulamin określa organizację i funkcjonowanie Rady oraz zasady koordynacji działań Rady z aktywnościami zapisanymi w harmonogramie realizacji Projektu[2].
- Rada jest radą sektorową w rozumieniu art. 4e ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Rada działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, postanowień niniejszego regulaminu, rocznych planów pracy oraz harmonogramu Projektu[3].
- Rada zostaje powołana na czas określony do dnia 29 listopada 2023 r.
§ 4.
- Rada stanowi forum wymiany informacji o potrzebach i wymaganiach dotyczących zarówno kwalifikacji, jak i kompetencji pracowników wszystkich szczebli produkcji w Sektorze, z uwzględnieniem pracodawców, przedstawicieli edukacji formalnej i nieformalnej oraz rynku pracy.
- Celem działania Rady pozostaje
zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych w Sektorze. Powyższy cel
będzie realizowany poprzez:
1) zwiększenie udziału w rynku żywności wysokiej jakości poprzez działanie na rzecz ścisłej współpracy pomiędzy producentami żywności a nauką, mające na celu wypracowanie i wdrożenie nowych, innowacyjnych systemów szkoleń kadry pracowników zapewniających kształcenie na wszystkich poziomach nauczania (szkolnictwo zawodowe, technika, uczelnie wyższe);
2) utworzenie platformy współpracy pomiędzy szkołami/uczelniami i pracodawcami w celu dostosowania programów kształcenia do potrzeb zmieniających się technologii i wymagań produkcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem produktów wysokiej jakości;
3) prowadzenie stałego monitoringu zmian legislacyjnych na poziomie krajowym i UE w celu weryfikacji wymagań prawno-produkcyjnych wpływających na potrzeby kwalifikacyjne oraz proponowanie zmian legislacyjnych wpływających na poprawę kompetencji w sektorze żywności w celu zapewnienia jej wysokiej jakości,
4) opracowanie Sektorowej Ramy Kwalifikacji;
5) działania na rzecz nowoczesnych metod kształcenia zawodowego pozwalających na lepsze dopasowanie do potrzeb pracodawców (np. kształcenie dualne). - Do głównych zadań Rady
należy:
1) zapewnienie funkcjonowania Rady;
2) wypracowanie propozycji zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do potrzeb rynku pracy w Sektorze, w tym mogących wpłynąć na poprawę sytuacji osób o ograniczonych możliwościach konkurowania na rynku pracy (m.in. pracownicy powyżej 50 roku życia, pracownicy o niskich kwalifikacjach, pracownicy z niepełnosprawnościami i młodzież rozpoczynająca pracę zawodową);
3) współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych działających w zakresie zintegrowania edukacji i pracodawców;
4) określenie obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w Sektorze, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. osób powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach, lub absolwentów rozpoczynających pracę;
5) identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowej ramy kwalifikacji oraz Sektora w obszarze kwalifikacji;
6) przekazywanie informacji na temat zapotrzebowania na kompetencje do: instytucji edukacyjnych, instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia oraz powiatowych urzędów pracy, co w efekcie powinno wpłynąć na wzrost skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego;
7) przekazywanie informacji na temat specyficznych potrzeb Sektora w obszarze kompetencji do partnerów społecznych dokonujących identyfikacji potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw w Sektorze;
8) obsługa procesu realizacji działania 2.21 typ 4 z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, poprzez szkolenia lub doradztwo wynikające z rekomendacji Sektorowych Rad ds. Kompetencji.
§ 5.
- W skład Rady
wchodzi co najmniej 16 i co najwyżej 24 członków reprezentujących następujących
interesariuszy:
1) przedsiębiorców i pracodawców, w tym:
a) przedstawiciele dużych przedsiębiorstw – 1-2 (jedna/dwie) osoby,
b) przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw – 1-2 (jedna/dwie) osoby;
2) organizacje pracodawców i pracowników, w tym:
a) przedstawiciele związków zawodowych – 1 (jedna) osoba,
b) przedstawiciele związków pracodawców - 1 (jedna) osoba, inni niż Partnerzy, o których mowa w pkt 7 poniżej;
3) instytucje edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym:
a) reprezentanci uczelni – Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz 2 innych uczelni kształcących na kierunku żywienie człowieka lub technologia żywności – 1-3 (jedna/ dwie/ trzy) osoby,
b) przedstawiciele edukacji nieformalnej – firmy prowadzące szkolenia dla branży – 1-2 (jedna/dwie) osoby,
c) przedstawiciel średniej szkoły technicznej specjalizującej w zawodach produkcji spożywczej – 1 (jedna) osoba;
4) instytucje współodpowiedzialne za określanie podstaw programowych i ramy kwalifikacji, w tym:
a) przedstawiciel Ośrodka Rozwoju Edukacji – 1 (jedna) osoba,
b) przedstawiciel Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dział administracji rządowej: szkolnictwo wyższe i nauka) – 1 (jedna) osoba;
5) instytucje pełniące funkcję regulatora lub nadzoru, oraz inne podmioty istotne z punktu widzenia działalności Rady, w tym:
a) przedstawiciele resoru rolnictwa, reprezentującego trzy działy administracji rządowej: rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne) – 1-2 (jedna/dwie) osoby,
b) przedstawiciele – Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny – 1-2 (jedna/dwie) osoby;
6) Radę Rynku Pracy – 1 (jedna) osoba;
7) Partnerów, w tym:
a) PFPŻ – 1-2 (jedna/dwie) osoby,
b) SGGW – 1 (jedna) osoba,
c) UPEMI – 1 (jedna) osoba,
d) FBZPR – 1 (jedna) osoba. - Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego powołuje i odwołuje członków Rady na wniosek Prezesa Agencji.
§ 6.
- Kandydaci na członków Rady, zgłaszani są ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, za pośrednictwem Prezesa Agencji, przez Grupę Inicjatywną w przypadku powołania pierwszego składu Rady, a następnie przez Prezydium Rady.
- Kandydatury na członków Rady zgłaszane są przez interesariuszy, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-7.
- Kandydat na
członka Rady powinien spełniać następujące kryteria:
1) być reprezentantem jednego z interesariuszy, o których mowa w ust. 1;
2) posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie w działalności na rzecz Sektora, w odniesieniu interesariuszy, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 7;
3) zadeklarować aktywny udział w pracach Rady oraz chęć reprezentowania Rady w działaniach zewnętrznych związanych z tematyką pracy Rady. - Spełnienie przez kandydata kryteriów, o których mowa w ust. 3, stwierdza Grupa Inicjatywna w przypadku powołania pierwszego składu Rady, a następnie Grupa Monitorująca.
- Kadencja członków Rady trwa 4 lata.
§ 7.
- Członkostwo w Radzie wygasa z końcem kadencji Rady.
- Odwołanie członka Rady przed zakończeniem kadencji Rady może nastąpić w przypadku:
1) rażącego naruszenia zasad obowiązujących Radę;
2) nieusprawiedliwionej nieobecności na co najmniej dwóch kolejnych posiedzeniach Rady;
3) nieusprawiedliwionego powstrzymywania się od prac w Radzie przez okres co najmniej 6 miesięcy;
4) rezygnacji z pełnienia funkcji członka Rady;
5) odwołania członka Rady przez instytucję rekomendującą. - Prezydium Rady podejmuje uchwałę, w której stwierdza wystąpienie okoliczności uzasadniającej odwołanie członka Rady, o której mowa ust. 2 pkt 2 - 4.
- Rada podejmuje uchwałę, w której stwierdza wystąpienie okoliczności uzasadniającej odwołanie członka Rady, o której mowa ust. 2 pkt 1.
- Wniosek do Prezydium w sprawie odwołania lub powołania członka Rady ma
prawo złożyć:
1) każdy członek Rady;
2) podmiot rekomendujący na członka Rady. - Prezydium Rady występuje do Prezesa Agencji z wnioskiem o odwołanie lub powołanie nowego członka Rady, w trakcie kadencji Rady, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
- Po odwołaniu członka Rady przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego Prezydium Rady podejmuje uchwałę w sprawie rekomendowania nowego członka Rady z grupy interesariuszy, której członek został odwołany, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
§ 8.
- Członek
Rady ma prawo:
1) udziału w pracach Rady i grup roboczych;
2) głosowania w sprawach będących przedmiotem obrad;
3) uczestnictwa (w charakterze eksperta) w realizacji zlecanych przez Radę badań i analiz dotyczących rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia na potrzeby tego rynku;
4) uczestnictwa w organizowanych przez Radę konferencjach, seminariach i szkoleniach;
5) zachęcania środowiska, które reprezentuje do aktywnego udziału w badaniach dotyczących rynku pracy w branży, udział w organizowanych przez Radę konferencjach, seminariach i szkoleniach poświęconych problematyce rynku pracy. - Członek
Rady ma obowiązek:
1) osobistego udziału w posiedzeniach Rady, z zastrzeżeniem § 12 ust. 10;
2) przekazywania propozycji podejmowania przez Radę działań mieszczących się w zakresie jej kompetencji;
3) przekazywania interesariuszom, których reprezentuje w Radzie, informacji o prowadzonych przez Radę działaniach na rzecz rozwoju rynku pracy w Sektorze oraz wynikach prowadzonych badań;
4) udziału w BBKL oraz badaniach ewaluacyjnych dotyczących funkcjonowania systemu sektorowych rad ds. kompetencji prowadzonych na zlecenie PARP. - Członkowie Rady mogą być członkami grup roboczych oraz zespołów eksperckich powoływanych do realizacji poszczególnych zadań.
§ 9.
- Członkowie Rady i
grup roboczych zamieszkali poza miejscem posiedzenia Rady lub grupy roboczej,
na własny wniosek, mogą uzyskać refundację kosztów przejazdu:
1) publicznymi środkami transportu, na podstawie biletów imiennych;
2) niepublicznymi środkami transportu, do wysokości kosztów przejazdu publicznymi środkami transportu;
3) transportem prywatnym, do wysokości kosztów przejazdu publicznymi środkami transportu na odcinku od miejsca zamieszkania do miejsca posiedzenia Rady lub grupy roboczej. - Dopuszczalne środki transportu publicznego, o których mowa w ust. 1, to: autobus, pociąg typu EC, EIC – 2 klasa, w przypadku pociągów typu TLK, IR, OSO, POS – 1 i 2 klasa, samolot do wysokości kosztów przejazdu 2 klasą EIC.
- W przypadku, gdy na odcinku od miejsca zamieszkania do miejsca posiedzenia rady lub grupy roboczej brak jest możliwości skorzystania z publicznych środków transportu, koszty przejazdu są refundowane zgodnie zasadami określonymi w § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury, po złożeniu stosownego oświadczenia przez członka Rady lub grupy roboczej, zawierającego wskazanie pokonanej trasy i jej odległości oraz pojemności skokowej silnika samochodu[4].
§ 10.
- Pracami Rady kieruje 5 - osobowe Prezydium Rady, w skład którego wchodzą:
1) Animator Pracy Rady;
2) wybrani przez Radę spośród jej członków przedstawiciele:
a) pracodawców lub związku pracodawców,
b) organizacji pracowników,
c) edukacji,
d) instytucji pełniącej funkcję regulatora. - Wybór członków Prezydium Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nastąpi poprzez zgłoszenie listy kandydatów z członków grup interesariuszy, a następnie wybór w drodze głosowania tajnego wszystkich członków Rady. Członkami Prezydium Rady zostają członkowie, którzy zdobędą największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez więcej niż jednego kandydata, przeprowadzany jest dodatkowy wybór pomiędzy tymi kandydatami, w drodze głosowania tajnego wszystkich członków Rady.
- Do zadań
Prezydium Rady należy:
1) zapewnienie reprezentatywności interesariuszy Sektora w Radzie; w przypadku zaburzenia proporcji grup interesariuszy Prezydium Rady może zaproponować powiększenie składu Rady w celu wyrównania proporcji;
2) wykonywanie czynności związanych z odwoływaniem lub powoływaniem członków Rady, o których mowa w § 7;
3) wybór członków do grup roboczych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2;
4) opracowanie szczegółowego planu działania na najbliższy rok. - Decyzje Prezydium Rady podejmowane są zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Prezydium Rady.
- Dopuszcza się możliwość podejmowania decyzji przez członków Prezydium w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, co zostaje udokumentowane w protokole.
- Przewodniczący Prezydium Rady zostanie wybrany na 4-letnią kadencję, ze składu Prezydium. Przewodniczącym zostaje członek Prezydium, który zdobędzie największą liczbę głosów, w głosowaniu na członka Prezydium Rady, zgodnie z ust. 2 niniejszego paragrafu.
- Przewodniczący
Prezydium Rady pełni następujące funkcje:
1) przewodniczy posiedzeniom Rady;
2) zwołuje posiedzenia Rady;
3) kieruje pracami Prezydium Rady;
4) reprezentuje Prezydium Rady w sprawach dotyczących jej działalności,
5) wyznacza kierunki pracy Prezydium Rady.
§ 11.
- Na pierwszym posiedzeniu Rady nastąpi:
1) ukonstytuowanie Rady;
2) wybór Prezydium Rady;
3) wybór Przewodniczącego Prezydium Rady;
4) przyjęcie regulaminu pracy Rady;
5) przyjęcie planu pracy Rady na najbliższy rok;
6) przyjęcie planu pracy Rady w perspektywie długookresowej. - Plan pracy Rady, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, będzie aktualizowany co roku na jesiennym posiedzeniu Rady.
- Co roku przed jesiennym posiedzeniem Rady, o którym mowa w ust. 2, Animator Pracy Rady we współpracy z Sekretarzem przygotuje raport funkcjonowania Rady, do którego wkładem będą raporty indywidualne przygotowane przez grupy robocze, o których mowa w § 13 ust. 1.
- Raport funkcjonowania Rady powinien zawierać następujące obszary:
1) organizacja i zarządzanie;
2) inicjatywy podejmowane przez Radę;
3) efektywność i komunikacja;
4) aktywność badawcza i analityczna.
§ 12.
- Posiedzenia Rady będą zwoływane raz na kwartał przez Przewodniczącego Prezydium Rady, co najmniej 7 dni roboczych przed wyznaczonym terminem posiedzenia Rady.
- Posiedzenia Rady, których przedmiotem będzie sprawozdanie roczne zwołane mogą zostać również przez Grupę Monitorującą.
- Decyzje Rady podejmowane są zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków Rady w głosowaniach jawnych, z zastrzeżeniem § 10 ust. 2.
- Dla ważności decyzji Rady wymagana jest obecność członków Rady dysponujących co najmniej 60% głosów.
- Wszyscy członkowie Rady na posiedzeniach Rady mają po jednym głosie, z wyjątkiem członków Rady będących członkami Prezydium, którzy dysponują dwoma głosami.
- Na posiedzenia Rady mogą być zapraszani eksperci z poszczególnych dziedzin, bez prawa głosu, ale z prawem zgłaszania uwag. Lista ekspertów powinna być zgłoszona do Prezydium Rady przed posiedzeniem.
- Rada podejmuje
uchwały w szczególności w następujących sprawach:
1) uchwalanie rocznego sprawozdania z prac Rady;
2) formułowanie rekomendacji w zakresie dostosowania kadr gospodarki do aktualnych potrzeb przedsiębiorców w Sektorze;
3) uchwalanie rocznych planów działania Rady;
4) uchwalenie planu pracy Rady w perspektywie długookresowej. - Animator uczestniczy w posiedzeniach Rady bez prawa głosu, z wyjątkiem sytuacji, gdy Animator pełni jednocześnie funkcję członka Rady.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość podejmowania uchwał przez członków Rady w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, zwykłą większością głosów wszystkich członków Rady. Protokół z takiego głosowania przyjmowany jest na najbliższym posiedzeniu Rady.
- Dopuszcza się możliwość udziału w posiedzeniach Rady osoby upoważnionej przez członka Rady, w przypadku gdy nie może on uczestniczyć osobiście. Osoba taka posiada status obserwatora bez prawa głosu. Do osoby upoważnionej stosuje się odpowiednio § 9.
§ 13.
- W celu zapewnienia
efektywności pracy Rady i realizacji jej zadań powołuje się trzy grupy robocze:
1) Grupa robocza ds. legislacji;
2) Grupa robocza ds. badań kompetencji w sektorze;
3) Grupa robocza ds. współpracy edukacji z biznesem; - Powołuje się Grupę
Monitorującą mającą za zadanie w szczególności:
1) monitorowanie prac Rady, w tym prac grup roboczych, o których mowa w ust. 1;
2) dokonanie raz w roku oceny realizacji zadań zawartych w planie pracy Rady;
3) określenie wymagań stawianych ekspertom będących członkami grup roboczych, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 4;
4) stwierdzenie spełnienia przez kandydatów na członków Rady kryteriów, zgodnie z § 5 ust. 3 i 4. - W skład grup roboczych, o
których mowa w ust. 1, wchodzą eksperci, w tym:
1) ekspert odpowiedzialny za pracę grupy roboczej, będący pracownikiem PFPŻ ZP albo jednego z podmiotów, którym PARP powierzył powołanie Rady[5] , o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1-3;
2) eksperci wybrani w drodze konkursu, zgodnie z zasadą konkurencyjności, odrębnie do każdej grupy roboczej, po 10 ekspertów, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 4. - Eksperci, o których mowa w
ust. 3, powinni:
1) posiadać wiedzę i doświadczenie w szczególności w zakresie: edukacji, szkolnictwa wyższego, rynku pracy, sektora spożywczego;
2) posiadać doświadczenie w działaniach zmierzających do dostosowania systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy, poprzez:
a) udział w opiniowaniu lub tworzeniu programów edukacyjnych lub podstaw programowych,
b) współpracę z jednostkami edukacyjnymi w zakresie przygotowania do zawodów lub pracy w sektorze. - Eksperci będący członkami grup roboczych pobierają wynagrodzenia za pracę w grupach roboczych.
- Spotkania grup roboczych, o których mowa w ust. 1, oraz Grupy Monitorującej, o której mowa w ust. 2, odbywają się co najmniej raz na kwartał i organizowane są co najmniej 7 dni roboczych przed posiedzeniami Rady.
- Grupa robocza ds. legislacji ma za
zadanie:
1) przygotowywanie informacji o działalności grupy na posiedzenia Rady;
2) przygotowywanie stanowisk legislacyjnych lub ekspertyz dotyczących wpływu prawodawstwa na kształtowanie kompetencji w branży;
3) rekomendowanie rozwiązań lub zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do potrzeb rynku pracy w Sektorze;
4) monitoring legislacji oraz konsultacje dot. aktów prawnych;
5) omawianie wpływu zmian legislacyjnych na sektor i jego kadry;
6) przygotowywanie wkładów merytorycznych do stanowisk Rady na jej wniosek;
7) przygotowywanie, w razie potrzeby, projektów nowych aktów prawnych. - Zadanie, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, może zostać powierzone ekspertom zewnętrznym, w razie stwierdzenia takiej potrzeby. W przypadku, gdy powierzenie zadań, o których mowa powyżej będą finansowane w ramach projektu nr POWR.02.12.00-SR02/18, działania związane z powierzeniem będą prowadzone na zlecenie Rady wyłącznie przez podmioty, którym PARP powierzył powołanie i prowadzenie Rady.
- Ekspert ds. legislacji będzie utrzymywał stały kontakt z instytucjami pełniącymi funkcje regulacyjne w kraju.
- Grupa robocza ds.
badań kompetencji w Sektorze ma za
zadanie:
1) przygotowywanie informacji o działalności grupy na posiedzenia Rady;
2) określanie obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w Sektorze, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, w tym powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach;
3) zlecanie badań dotyczących pkt 1;
4) przygotowanie raportu wyjściowego „Kompetencje w branży spożywczej” stanowiący zestawienie obecnej sytuacji w branży spożywczej, przegląd statystyczny i piśmiennictwa krajowego oraz międzynarodowego – analizy literatury światowej w kontekście przezwyciężania niedopasowania kompetencyjnego szczególnie wśród pracowników w najtrudniejszej sytuacji, w tym w wieku powyżej 50 lat i pracowników o niskich kwalifikacjach;
5) przeprowadzenie seminariów, w ramach których opracuje wytyczne do badania SBKL (raport) w tym określenie obszarów badawczych, narzędzi do badania, interpretacji wyników na potrzeby Sektora;
6) przygotowanie rekomendacji dla Agencji obejmujących potrzeby badawcze Sektora;
7) prowadzenie monitoringu potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych pracodawców Sektora, w tym sposób prognozowania zapotrzebowania na kompetencje w Sektorze, ze wskazaniem inteligentnych specjalizacji, we współpracy z Ekspertem ds. współpracy pracodawców z edukacją. - Za realizację zadań Grupy roboczej ds. badań kompetencji w Sektorze odpowiedzialny będzie Ekspert ds. badań kompetencji w sektorze, który będzie koordynował merytorycznie pracę tej grupy oraz na stałe współpracował z Agencją w zakresie prowadzenia badania SBKL.
- Grupa robocza ds.
współpracy edukacji z biznesem, w skład której wchodzą eksperci od rynku pracy
oraz szkolnictwa wszystkich poziomów ma za zadanie:
1) przygotowywanie informacji o działalności grupy na posiedzenia Rady;
2) współpracę w zakresie porozumień edukacyjnych działających w zakresie współpracy edukacji i pracodawców;
3) opiniowanie lub rekomendowanie programów edukacyjnych, podstaw programowych, ze szczególnym uwzględnieniem efektów uczenia się;
4) monitoring rynku pracy pod względem zapotrzebowania na pracowników w poszczególnych zawodach branży;
5) przeprowadzenie warsztatów regionalnych z udziałem szkół, uczelni i firm szkoleniowych oraz przedsiębiorców mających problem ze znalezieniem kadr różnego szczebla, w trakcie których zostaną przedstawione dobre praktyki współpracy edukacja-biznes oraz przeprowadzone zostaną działania inicjujące nawiązanie porozumień edukacyjnych;
6) przygotowanie informatorów dla edukacji i biznesu, które zostaną rozesłane do szkół i przedsiębiorców w nakładzie 2000 sztuk oraz w wersji elektronicznej. - Ekspert ds. współpracy pracodawców z edukacją będzie pozostawał w kontakcie ze szkołami i firmami w zakresie porozumień edukacyjnych.
- Grupy robocze raz w roku przygotowują raporty ze swojej pracy w terminie wskazanym przez Kierownika Projektu1 umożliwiającym przygotowanie rocznego raportu Rady. Raporty z prac grup roboczych uwzględniają w szczególności obszary, o których mowa w § 11 ust. 4.
§14.
- W trakcie spotkań Grupy Monitorującej omawiane będą etapy zaplanowanych działań oraz zadania planowane na najbliższy miesiąc.
- Kierownik Projektu[6],
w ramach monitoringu zarządczego, jest odpowiedzialny za:
1) bieżące kontrolowanie harmonogramu realizacji poszczególnych zadań;
2) wdrażanie działań naprawczych, w przypadku opóźnień przy realizacji zadań;
3) delegowanie realizacji poszczególnych zadań Partnerom we współpracy ze wskazanymi ekspertami, w celu usprawnienia realizacji prac Rady. - Przystępując do
realizacji zadań Rady Kierownik Projektu[7]
wraz z Animatorem Pracy Rady są odpowiedzialni za opracowanie rejestru ryzyk,
który zawiera:
1) działania lub elementy działań Rady, które mają krytyczne znaczenie dla zapewnienia jakości jej pracy;
2) opis ryzyka niepowodzenia działań, o których mowa w pkt 1;
3) opis środków zapobiegawczych - działań jakie trzeba będzie podjąć w celu wyeliminowania zidentyfikowanych ryzyk oraz działań, które będzie trzeba podjąć w wypadku wystąpienia negatywnych efektów danego ryzyka. - Ekspert ds. kontaktów z
partnerami społecznymi będzie odpowiadał za:
1) prowadzenie wymiany informacji i opinii ze związkami pracodawców i pracowników oraz związkami zawodowymi;
2) stworzenie i bieżące uzupełnianie bazy partnerów społecznych;
3) opracowanie planu komunikacji Rady.
§ 15.
- Ze względu na rozległość Sektora, którego dotyczy funkcjonowanie Rady, do wykonania określonych zadań Rada może powoływać zespoły eksperckie. Eksperci zewnętrzni powoływani będą dodatkowo, stosownie do bieżących potrzeb i planu prac Rady.
- W przypadku, gdy powierzenie zadań, o których mowa powyżej będą finansowane w ramach projektu nr POWR.02.12.00-SR02/18, działania związane z powierzeniem będą prowadzone na zlecenie Rady wyłącznie przez podmioty, którym PARP powierzył powołanie i prowadzenie Rady.
§ 16.
Bieżącą obsługę prac Rady zapewnia Sekretariat Rady mieszczący się w siedzibie PFPŻ w Warszawie, prowadzony przez Sekretarza Rady. Sekretarz Rady jest odpowiedzialny w szczególności za:
- utrzymywanie kontaktów z członkami Rady, Prezydium Rady oraz Przewodniczącym oraz stała współpraca z Kierownikiem Projektu[8], Animatorem oraz ekspertami prowadzącymi grupy robocze;
- zawiadamianie członków Rady o miejscu i terminie posiedzeń;
- zarządzanie obiegiem dokumentów, koordynacja przygotowania oraz dostarczenie materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, oceny lub zatwierdzenia przez Radę, w szczególności zbieranie od grup roboczych/ekspertów dokumentów roboczych dla członków Rady oraz bieżące przekazywanie dokumentów do nich, a także zbieranie stanowisk/opinii członków Rady oraz rozdysponowywanie ich do odpowiednich ekspertów);
- przygotowywanie materiałów i projektów dokumentów na posiedzenia Rady;
- przygotowywanie i obsługa posiedzeń Rady oraz sprawy organizacyjne związane z działaniem Rady (w tym m.in. organizacja zaplecza technicznego na posiedzenia, organizacja cateringu, rozliczanie kosztów dojazdów);
- sporządzanie projektów protokołów z posiedzeń Rady;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z pracami Rady (w szczególności rekomendacji Rady i protokołów z posiedzeń Rady), w tym również grup roboczych;
- przygotowywanie rocznych raportów z funkcjonowania Rady (wspólnie z Animatorem, przed jesiennymi posiedzeniami Rady) z uwzględnieniem raportów cząstkowych przygotowywanych przez grupy robocze.
§ 17.
- Z posiedzeń Rady i posiedzeń grup roboczych sporządzane będą protokoły.
- Protokół podpisuje Przewodniczący Prezydium Rady lub ekspert odpowiedzialny za prace danej grupy roboczej.
- Protokół powinien zawierać istotne ustalenia, podjęte uchwały i zdania odrębne.
- Protokoły z posiedzeń Rady sporządzane są przez Sekretarza Rady w terminie 7 dni roboczych od ich odbycia.
- Protokoły z posiedzeń grup roboczych są przekazywane do Sekretarza Rady w terminie 7 dni roboczych od dnia ich odbycia przez ekspertów prowadzących grupy robocze.
- Opracowania zespołów eksperckich będą zatwierdzane przez organ zlecający ekspertyzę: grupy robocze lub Prezydium Rady.
- Zadania realizowane przez grupy robocze podlegają wewnętrznej ewaluacji pod kątem stopnia realizacji założonych celów.
§ 18.
- Rada może inicjować współpracę z innymi podmiotami uznanymi przez nią za istotne dla realizacji celów i zadań Rady.
- Organem właściwym do podejmowania decyzji o współpracy z innymi podmiotami jest Prezydium Rady.
§ 19.
- Prowadzona będzie podstrona www, będącą zakładką na portalu: www.pfpz.pl, która będzie informowała o działaniach Rady i będzie stanowiła źródło informacji o stanie i potrzebach kadr Sektora oraz stanowiła platformę wymiany informacji pomiędzy interesariuszami sektora. Strona będzie również zapraszała przedsiębiorców do współpracy.
- Raz na kwartał będzie opracowywany newsletter informacyjny zawierający aktualne informacje związane z legislacją, rynkiem pracy, edukacją. Newsletter będzie rozsyłany do partnerów społecznych oraz przedsiębiorstw będących członkami PFPŻ ZP, Partnerów i ich członków oraz pozostałych interesariuszy.
§ 20.
- W przypadku zmniejszenia się ilości członków Rady określonej w § 5 ust. 1, pozyskanie nowych członków Rady będzie odbywać się w sposób jawny poprzez stronę internetową oraz w trakcie działań informacyjno-edukacyjnych przewidzianych dla poszczególnych zadań.
- Monitorowanie zmian struktury sektora pod kątem nowych istotnych interesariuszy będzie zadaniem eksperta ds. kontaktów z partnerami społecznymi.
§ 21.
- Niniejszy regulamin został opracowany przez Grupę Inicjatywną i przyjęty w drodze uchwały przez Radę na pierwszym posiedzeniu, po wcześniejszej akceptacji przez Agencję.
- Zmiany Regulaminu wymagają uchwały Rady i wchodzą w życie w terminie 14 dni roboczych od ich uchwalenia.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
[1] Działalność rady w okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2022 r. na podstawie postanowień umowy nr UDA-POWR.02.12.00-00-SR02/18 z dnia 25 września 2019 r jest finansowana w ramach projektu pn. Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Sektor żywności wysokiej jakości. Projekt jest realizowany w ramach Działania 2.12 Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020.
[2] J.w.
[3] J.w.
[4] Zasady te określa § 2 rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z .2002 r. Nr 27, poz. 271, z 2004 r. Nr 237, poz. 2376, z 2007 r. Nr 201, poz. 1462 oraz z 2011 r. Nr 61, poz. 308).
[5] Działalność rady w okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2022 r. na podstawie postanowień umowy nr UDA-POWR.02.12.00-00-SR02/18 z dnia 25 września 2019 r jest finansowana w ramach projektu pn. Sektorowa Rada ds. Kompetencji – Sektor żywności wysokiej jakości. Projekt jest realizowany w ramach Działania 2.12 Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020.
[6] J.w.
[7] J.w.
[8] J.w.